Tanulószoba – felkészülés az iskolára
Amikor átváltozik a gyerekszoba
Szeptember elseje nagyon sok család számára fontos nap, hiszen ilyenkor kezdődik az iskola. Még nagyobb a jelentősége, amikor a csemete először lépi át az iskola kapuját. Amikor gyerekek voltunk, nagyon izgultunk az első napon, de szülőként talán még jobban szorongunk, hogy minden rendben legyen a gyerekkel, mivel az élete ettől a pillanattól kezdve megváltozik.
Ez a változás kihat a környezetére, arra a szobára is, amely korábban a játékról és a pihenésről szólt. A gyerekszoba átalakul tanulószobává. Gondolhatnánk, hogy ez az átalakulás könnyen levezényelhető, de amikor belekezdünk a tanulószoba kialakításába, kiderül, hogy mennyi apró, de mégis fontos dolgot kell tennünk és beszereznünk. Kezdjük is az átalakítást!
Zónák kialakítása
Ideális helyzetnek mondható, ha a család megengedheti magának, hogy a gyereknek külön dolgozószobája legyen. Az átlagos magyar háztartások nem rendelkeznek ilyen erőforrással, ezért a gyerekszobát kell úgy átalakítani, hogy az egyben tanulószoba is lehessen. Gyakorlatilag ki kell jelölni három, jól elkülöníthető zónát: a tanulósarkot, a pihenőhelyet és a játéksarkot. Ez azért fontos, hogy a gyerek komfortosan érezze magát továbbra is a kis birodalmában, tudja, hogy minek hol a helye.
Sok szülő ilyenkor nagyobb felújításokat is elvégez a szobán. Egy tisztasági festés sosem árt, de nem kell feltétlen nagy befektetéseket eszközölni ezen a téren, mert bőven lesz mire kiadni a pénzt.
Az asztal kiválasztása
Gyakorlatilag két alapvető bútordarabot igényel a tanulószoba: egy íróasztalt és egy irodai széket. Noha egyre gyakrabban kerül elő a tanítás során (lásd. COVID) a laptop, mégsem lehet ez az asztal kicsi. Még mindig papíralapú a magyar oktatás, és feltehetően sokáig az is marad, ezért rengeteg füzet, könyv, munkafüzet, írószer szükséges a gyerek napi munkájához. Ezért egy olyan íróasztalra van szükség, ami elég széles, és sok fiókja, esetleg még polca is van.
Mivel a gyerek évről évre növekszik, ezért célszerű az asztal és a szék esetében is olyat választani, amelyiknek állítható a magassága, ha nem akarunk évente új bútorokat venni. Az asztal és a szék közötti ideális magasságkülönbség 30 centiméter az asztal javára. Ugyanakkor a széknél alapvető, hogy olyan magasságba tudjuk helyezni, amikor még leér a gyerek lába. Ellenkező esetben nagyon komoly gerincproblémák alakulhatnak ki. Az eredményes tanulás elengedhetetlen feltétele az ergonómia.
Az asztal esetében egy körülbelül 1 méter széleset javaslok. Előfordulhat, hogy egy ekkora bútor nem fér el kényelmesen anélkül, hogy ne lógna át a másik zónába, esetleg még a mozgáshoz szükséges folyosót is nagyon leszűkíti. Pompás megoldás lehet a kis gyerekszobában egy olyan emeletes ágy, amelynek az alján helyezkedik el a mini tanulószoba asztallal és székkel. Az egyik ismerősömnél láttam ezt a megoldást és 4-5 évig tökéletesen bevált, amig a csemete nem kezdett el kamaszodni.
A szék sem mellékes
A szék kiválasztása sem egyszerű feladat. Nagyjából három alaptípust kínálnak az áruházak. A legegyszerűbb a fix lábbal és üléssel rendelkező fajta. Nem túl népszerű, a gyerekek sem kedvelik, mert szeretnek tanulás közben izegni-mozogni. A fix lábú és forgó üléses típusok azokban a szobákban lesznek célszerűek, ahol szőnyeg van a padlóra leterítve. Ezek a székek nem fognak nyomvályút hasítani a szőnyegbe ellentétben a kerekes példányokkal.
Beszerezhetünk aztán forgó üléses és görgőkön álló széket is. Ez a típus a padlós szobákban lesz megfelelő választás. Egy ilyen székből akkor sem kell kiszállni a gyereknek, ha valamiért messzebbre, hátra kell nyúlnia. Felmerül még kérdésként a fejtámla és a kartámasz kérdése. Az alsós gyerekeknek ezekre a plusz kiegészítőkre még nincs szükségük, mivel széküket az asztalhoz közel húzva és előre hajolva írnak, olvasnak. A kéztámasz kifejezetten akadályt képez számukra, a fejtámasznak meg sokáig nincs igazi funkciója. A lényeg a magasság állítás, az ergonómia és a kényelem. Na és persze a dizájn, hiszen nem akarunk esztétikai rombolást végezni a gyerekszobában.
Tárolás
Az iskolába járással együtt jelentősen és hirtelen megnövekszik a tárolni való holmik száma, elég csak az iskolatáskára gondolni, de ott vannak a könyvek, füzetek, írószerek, tornazsák, és minden egyéb, amit az adott iskola még elvár. Ezeket valahol tárolni kell. Ne is gondoljunk a legrosszabbra, hogy ezek a dolgok nem a gyerek szobájában lesznek.
Megoldható még a legkisebb szobában is a tárolás, ha minden helyet kihasználunk, polcrendszert szerelünk fel, és megfelelő tárolódobozokat szerzünk be. Azok a jó tárolódobozok, amelyek átlátszóak és felcímkézhetőek, mert így könnyű csoportosítani az egyes eszközöket, és nem kell feldúlni minden dobozt mondjuk egy vonalzóért. Célszerű egymásra helyezhető dobozrendszert beszerezni, ami a fal mellett nem foglal sok helyet, de rengeteg mindent el tud nyelni. A polcoknál csak arra kell ügyelni, hogy azt a gyerek kényelmesen elérje.
Fényviszonyok
Aki dolgozott már irodában, nagyon jól tudja, hogy a fényviszonyok milyen fontosok a munkavégzés során. Ez a tanulószoba esetében sem mellékes kérdés. Tudjuk jól, hogy a természetes fénynél nincs jobb, ezért érdemes a munkaterületet, de legalább az íróasztalt az ablakhoz közel, azzal szemben elhelyezni. Mivel manapság már számítógép nélkül elképzelhetetlen a minőségi tanulás, ezért nem ülhet a tanuló a napfénnyel szemben, hiszen nem látná attól rendesen a monitort. Korábban sokan fejtegették, hogy azért nem jó a gyereket az ablakkal szemben elhelyezni, mert a kinti események elvonják a figyelmét a tanulástól. Sokkal nagyobb kárt okozhat egy esetleges szemromlás, mint az, hogy félórával később fejezi be a leckéjét, ezért ma már általános a természetes fény iránti igény.
A mesterséges fények három forrásból táplálkozhatnak. A legfontosabb a meleg és erős fényű asztali lámpa, amely fókuszfényt bocsát a munkaterületre. Olyat válasszunk, amelynek mozgatható a feje, hogy rugalmasan lehessen állítani a fókuszon. A másodlagos fényforrás a mennyezetre szerelt csillár. Ezt igazából fel sem kell kapcsolni, amennyiben jó az asztali lámpa, inkább csak az egyéb, íróasztalon kívüli teendőknél veszi a gyerek a hasznát. Ma már sok szülő szerel fel a szoba egyéb zónáiba hangulatlámpákat, amely kellemessé teszi a környezetet. Mi felnőttek is jobban teljesítünk egy ilyen környezetben. Ne fosszuk meg ettől a gyereket sem.
Inspirációk
A tanulás tulajdonképpen nem más, mint munka, amelyet a kiskorú végez el napi rendszerességgel. A munkafegyelmet az iskolában, az évek során sajátítja el, ami sok családban fájdalmas folyamat. A fiatal értelmet és lelket inspirálni kell, hogy ne akarjon kibújni a házi feladatok alól. Ennek érdekében olyan környezetet kell létrehozni, amelyben ez megvalósulhat.
Sokat segíthet a megfelelő színek és árnyalatok kiválasztása. Az élénk és erős színek vitalitással töltik meg a csemetét. Felnőttkorban már a letisztultabb árnyalatok között érzi jobban magát az ember, de a gyerekek még a sárgára, a vörösre, a kék és zöld harsányabb árnyalataira fogékonyak. Válasszunk ízléssel, hogy ne uralkodjon el a szobában káosz.
Fontos szempont, talán a legfontosabb, hogy a tanulószoba kialakításába vonjuk be magát a kis lakót is. Vigyük magunkkal a beszerzések során, és hallgassuk meg az ő kívánságait, hogy jól érezze magát az új környezetben, könnyebben akklimatizálódhasson az új helyzethez, mivel az iskolába járás első időszaka stresszes helyzet a gyerek számára. Az új, és kellemes környezettel nagyon megkönnyíthetjük az első napokat.
Forrás: https://ablakhaz.hu/tanuloszoba-felkeszules-az-iskolara/